Изберете автомобил
Изпрати запитване

Предлагаме следните марки

AISIN ASHIKA BIRTH BLUE PRINT COMLINE EXEDY JAPANPARTS JP GROUP KM Germany LuK MECARM NATIONAL NEXUS NIPPARTS NK SACHS STC VALEO
Предлагаме следните марки: AISIN, ASHIKA, BIRTH, BLUE PRINT, COMLINE, EXEDY, JAPANPARTS, JP GROUP, KM Germany, LuK, MECARM, NATIONAL, NEXUS, NIPPARTS, NK, SACHS, STC, VALEO

Съединителят е елемент на задвижването, който служи за съединяване на валове и други машинни елементи (зъбни колела; барабани и др.). Основното му предназначение е да предава въртящ момент при определена ъглова скорост от един вал на друг или от вал на свободно поставен върху него машинен елемент (ремъчна шайба, зъбно колело и др.).

В леките автомобили се използват леки еднодискови, а в товарните и автобусите - еднодискови или двудискови съединители. Най-важната част от съединителя е т.нар. задвижващ диск, който предава въртящия момент от коляновия вал. Той се състои от метален диск, върху предната и задната плоскост, на който са залепени и захванати с нитове тънки дискове от специален материал - феродо. Феродото (името му идва от фирмата, която първа го е създала) е изработено от азбест и месингови стружки, споени с пластмасови смоли. То има голям коефициент на триене, който се запазва при висока температура - до 400 градуса по Целзий. Феродовият (задвижваният) диск се притиска силно към задвижващия (към маховика) от притискателния диск. Силата на притискане се създава от 6 - 8 големи пружини или от една централна такава. При различните автомобили има и различни видове съединители.
Според принципите на действие съединителите за свързване на валове се делят на: механични, хидравлични и електрически.
В електрическите и хидравличните се използва действието на електрическите (магнитни) и хидродинамични сили.
Механични съединители:
  • Постоянни (неуправляеми, постоянно включени):
  1. Твърди съединители.
  2. Твърди „компенсиращи“ съединители — не съдържат еластични елементи.
  3. Еластични съединители — с метални и неметални еластични елементи.
  • Управляеми:
  1. Съединители за включване и изключване — палцови и зъбни.
  2. Триещи съединители — нормално включени и нормално изключени.
  • Самоуправляеми (автоматични):
  1. Центробежни — самоуправляеми по отношение на ъгловата скорост.
  2. Предпазни — самоуправляеми по отношение на предавания въртящ момент.
  3. Изпреварващи — самоуправляеми по отношение на посоката на въртене.
Съединителите трябва да са конструирани така че:
  • Да създават кинематична и силова връзка между отделните части на задвижването.
  • Да компенсират несъосността на съединяваните валове (несъосността може да се получи поради неправилен монтаж или неточна изработка).
  • Да „гасят“ възникващите при работа трептения, тласъци и удари.
  • Да предпазват елементите на задвижването от претоварване.
  • Да съединяват и разделят бързо валовете или елементите.
  • Да облекчават работата на машините.
  • Да ограничават ъгловата скорост.